Poradnik ucznia


[pobierz] 0.1 MB jak-zadbac-o-bezpieczenstwo-dziecka-w-serwisach-sp

Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w serwisach społecznościowych.

Uzależnienia to nie tylko alkoholizm, nikotynizm, narkomania czy zażywanie dopalaczy. Do tych poważnych chorób dochodzą tzw. uzależnienia behawioralne tj.
- uzależnienie od gier komputerowych,
- uzależnienie od Internetu,
- uzależnienie od korzystania z portali społecznościowych,
- uzależnienie od hazardu,
- uzależnienie od zakupów,
- uzależnienie od pracy.
Poniżej schemat jakie skutki wywołują uzależnienia behawioralne.

Stres i sposoby walki z nim.

W obecnej sytuacji stany stresowe występują dużo częściej, niż zwykle. Przyczyną takiej reakcji organizmu może być lęk przed chorobą, frustracja z powodu zamknięcia i braku kontaktu z przyjaciółmi. Jak poradzić sobie ze stresem podczas pandemii, ale też w codziennym życiu? Zapraszam do krótkiej lektury.

STRES – stan ogólnej mobilizacji organizmu, wzmożonego napięcia, wywołany silnym bodźcem (stresorem) psychicznym lub fizycznym.

W ocenie specjalistów nadrzędnym sprawcą wielu chorób cywilizacyjnych jest stres. Może on wywołać różne dolegliwości psychosomatyczne, a długotrwałe, tłumione napięcie emocjonalne powoduje poważne konsekwencje dla całego organizmu. Coraz częściej dowodzi się ścisłego związku stresu z chorobami nowotworowymi (obok przewlekłych zakażeń wirusowych i bakteryjnych), nadciśnieniem tętniczym, otyłością, nerwicami, depresją, nawet alergią. Z badań wynika, że ponad 60% pacjentów zgłaszających się do leczenia onkologicznego jest w stanie stresu. Nie jest on oczywiście bezpośrednią przyczyną tych chorób, ale prawdopodobnie bardzo często inicjuje serię niekorzystnych reakcji organizmu, których skutkiem może stać się choroba.

Najczęstsze dolegliwości związane ze stresem:
 przyspieszony oddech,
 drżenie kończyn,
 podwyższone tętno,
 kołatanie serca,
 suchość w ustach i gardle,
 trudności ze skupieniem uwagi,
 nadmierne pocenie się,
 ból głowy.

Główne skutki długotrwałego stresu:
 podwyższone ciśnienie krwi (grozi wylewem, zatorem, zawałem),
 zaburzenia wchłaniania składników pokarmowych,
 podniesienie poziomu cholesterolu,
 obniżenie odporności organizmu (wzrasta podatność na zachorowania),
 redukcja tkanki mięśniowej,
 zwiększone odkładanie tłuszczu, szczególnie w okolicach brzucha,
 trudności w gojeniu się ran,
 zmniejszona gęstość kości,
 zaburzenia pamięci i koncentracji uwagi.

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Aby móc znaleźć odpowiedź na to pytanie, bardzo ważna jest nasza motywacja do podjęcia próby przyswojenia większej partii materiału. W jaki sposób ją znaleźć? Oto kilka propozycji:

1. Znajdź ważne powody do nauki.
Musisz wiedzieć dlaczego się uczysz – chodzi o zrozumienie, do czego tą wiedzę możesz wykorzystać. Spróbuj stworzyć listę korzyści płynących z nauki.

2. Ucz się w inspirującym miejscu.
Trudno skupić uwagę w miejscu, które jest nieprzyjemne i przytłaczające. Zadbaj o swój komfort pracy, staraj się unikać bałaganu, stwórz inspirującą przestrzeń, która napełni Cię pozytywną energią do działania.

3. Ucz się z innymi.
Warto mieć kolegę / koleżankę, z którą będziesz mógł dzielić się lub uzupełniać pozyskaną wiedzę. Spróbuj nawiązać z nią kontakt, przez znane Ci komunikatory (Skype, Messenger itp.) i wspólnie starajcie się monitorować postępy w nauce. Zauważysz, że taki sposób uczenia to wspaniała dźwignia motywacyjna oraz powód dla którego warto się uczyć.

Dogodna lokalizacja
Dogodna lokalizacja

Nie można zapomnieć o bezpieczeństwie dziecka w Internecie, które jest teraz szczególnie narażone na negatywne czynniki i oddziaływania cyfrowego świata. Korzystanie z Internetu ma swoje nieocenione zalety, ale pamiętajmy, że nie jest wolne od zagrożeń.

Uzależnienia
Drogi Uczniu! Korzystając z Internetu, musisz sobie zdawać sprawę z zagrożeń, jakie mogą pojawić się podczas korzystania z jego usług. Jednym z nich jest uzależnienie od Internetu, które może dotyczyć także i ciebie.
Zastanów się czy:
ktoś z twoich znajomych mówił ci, że za długo przesiadujesz przy komputerze?
podejmowałeś próby ograniczania korzystania z Internetu?
odczuwasz potrzebę coraz dłuższego przebywania w sieci?
zdarza ci się spędzać w Internecie więcej czasu niż planowałeś wcześniej?
Każda pozytywna odpowiedź udzielona na powyższe pytania powinna być dla ciebie ostrzeżeniem, które mówi, że musisz ograniczyć korzystanie z Internetu. Poszukaj innych sposobów spędzania wolnego czasu. Spróbuj utworzyć plan dnia, w którym czas korzystania z Internetu, będzie dokładnie określony.
Wirusy też są złośliwe
Korzystając z komputera z dostępem do Internetu, jesteś narażony na ściągnięcie tzw. wirusów, czyli programów mających, w założeniu ich autora, uszkodzić twój komputer. Mogą one skasować dane, wyłączyć komputer, odgrywać niepożądane dźwięki, spowodować wolniejszą pracę komputera, kraść informacje znajdujące się na dysku.
Jednym z groźnych wirusów jest wirus nazwany koniem trojańskim, będący programem śledzącym twoje działania i pozwalający na kontrolowanie twojego komputera innym osobom.
Drugim, równie popularnym wirusem, jest tzw. robak, czyli program tworzący własne kopie. Jego działanie skutkuje, przede wszystkim, zmniejszaniem na dysku miejsca, które możesz wykorzystać na swoje potrzeby.
Uwaga!
Nie otwieraj plików nieznanych typów, czytaj uważnie pojawiające się na ekranie komunikaty, nie reaguj na te, które zalecają otwarcie jakiegoś pliku od nieznanego dostawcy.
Zawsze zwracaj uwagę, w co klikasz, bo przypadkiem możesz ściągnąć wirusa z plikiem muzycznym czy filmem. Do zabezpieczania się przed wirusami komputerowymi, stosuj program antywirusowy. Dbaj o to, aby był to program zawsze aktualny.
Kliknij, aby uruchomić podgląd

Zapraszam do odwiedzenia strony Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Bełchatowie, link: http://pppbelchatow.pl/materia-y-dla-rodzicow.html. Znajdziecie tu Państwo następujące materiały, jak zorganizować dzieciom wolny czas spędzany w domu, nie dać się nudzie i efektywnie go wykorzystać:
Zabawy i ćwiczenia dla dziecka z zaburzeniami mowy, trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz dysfunkcjami integracji sensorycznej;
Zabawy i ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne dla dzieci i nie tylko…;
„AKCJA – REGENERACJA”propozycja pomocy w radzeniu sobie z emocjami i stresem dla dzieci (młodszych i starszych) oraz ich rodziców;
Zapraszamy do zabawy!

Drodzy Ósmoklasiści i Rodzice – kilka informacji mogących ułatwić wybór ścieżki edukacyjno – zawodowej;
Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci w wieku 4- 10 lat: